Urus simpanan biar kena caranya.

Jika membuat simpanan itu penting, mengurus dan mengatur simpanan adalah lagi penting. Ada orang buat simpanan tapi selonggok semua di satu tempat seperti bank.

Bukan tak boleh tapi tak tepat. Apa yang perlu kita buat ialah simpanan tu biar kena dengan matlamatnya.

Semua simpan kat bank untuk tujuan kecemasan. Simpanan pendidikan anak-anak,  duit nak buat haji,  duit nak hal-hal tak terduga seperti rosak kenderaan,  duit kecemasan nak balik kampung,  duit kecemasan masuk hospital dan banyak lagi.

Simpanlah banyak mana pun jika silap caranya ia akan habis sekelip mata. Satu musibah boleh meranapkan semua yang kita buat.

Sekali disahkan kanser,  sakit jantung, sakit buah pinggang beratus ribu duit dikeluarkan. Jangan kata taknak guna. Orang sakit je tahu nilai sihat berbanding duit.

Kita semakin tua.  Selagi tidak diurus dengan betul cara menyimpan belum tentu tua nanti kita akan terus sihat dan kuat. Sementara ada pendapatan gaji,  komisyen dan untung berniaga,  kita simpan dengan cara betul.

Simpan RM100 sehari.

Pecahkan begini.

✅ RM50 untuk simpanan hari  tua
(Bank boleh,  tapi di AiA Public Takaful kami ada pelan yang sangat menarik untuk tujuan ini. RM50 sahaja sehari,  20@30 tahun lagi anda akan dapat lebih RM 500K)

✅RM10 untuk simpanan kecemasan perubatan. 

Di Aia public takaful kami ada pelan  RM1 juta setahun kami bagi untuk bayar kos rawatan semua penyakit. Pelan ni dapat menyelamatkan semua simpanan kita dari digunakan untuk bayar kos rawatan.

✅RM10 untuk simpanan kecemasan buat waris (hibah).

Ini sangat penting untuk waris kita melangsungkan kehidupan mereka setelah kita tiada nanti. Apa yang kita ada tak semestinya turun kepada waris dengam mudah. Sangat banyak proses yang mereka kena lalui sebelum selesai segala urusan tuntutan pusaka. Sebelum semuanya terus beku, kita sediakan pampasan tunai mungkn RM500K atau RM 1 juta kepada mereka.

✅RM10 Simpan untuk reward diri seperti melancong,  umrah dan haji.

Hanya dalam 4 tahun sahaja kita dah boleh pergi umrah dan hanya simpan 15 tahun sahaja kita dah boleh pergi haji VIP. Nak pergi Korea atau mana2 pun boleh. Di Aia Public Takaful pun ada pelan yang menrik untuk ini.

✅RM20 lagi simpanan kecemasan untk hal2 tak terduga seperti kereta rosak dan lain-lain.

Untuk ini kita simpanlah dekat institusi yang senang nak keluar masuk duit sepertu di bank. Ada lebih-lebih sket buat beli emas, beli unit saham dan lain-lain.

RM3000 sahaja untuk simpanan. Bukan menjadi masalah bagi yang berniaga dapat RM1000 sehari (30K sebulan). Yang untung berniaga RM200 sehari. Jangan semua keuntungan kita lambakkan dalam stu institusi sahaja seperti bank. Fungsinya hanya menyimpan dan senang buat loan (hutang lagi).

Published by ustaznassri

AIA life planner (1189S) Daie Mawarith (24627)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: